Preskočiť na hlavný obsah

K moru na sever

Moje zadanie na tohtoročnú letnú dovolenku bolo jasné - pôjdeme k moru. Otázka bola, kam. A tak kým ja som sledovala ponuky najrôznejších cestoviek a porovnávala to s vycestovaním bez cestovky, môj drahý manžel už svoj plán mal. Krynica Morska. Poľsko. Autom. Ok, povedala som si, prečo nie? Všetci sa trepú na juh, my ideme na sever. 

Keď som začala pozerať na google mapy a klikla som si na foto, veľmi ma to celé prostredie očarilo. A tak bolo rozhodnuté. Už len nájsť ubytovanie. Myslíte si - s Poliakmi sa dohovoríme v pohode... no na výnimku jedného ubytovacieho zariadenia všetky ostatné nereagovali na mail v inom než poľskom jazyku - vďaka za google translator. Keďže išlo o v tom čase TOP sezónu, väčšina nami oslovených ubytovacích zariadení mala všetky kapacity obsadené a z tých, čo sa nám páčili a boli relatívne blízko ku všetkému centru diania sme si vybrali WILLA JOKER. Trošku drahšie, no mali sme apartmán s dvoma samostatnými dvojposteľovými izbami s klimatizáciou, kúpeľňou s WC a kuchynským kútom s rýchlovarnou konvicou, no o poschodie nižšie bola k dispozícii klasická kuchynka, do ktorej som ja nevstúpila, ale naši chlapi (=môj brat a manžel) nám 2 x pripravili raňajky ;-)

Ubytovanie nás vyšlo na 5 nocí pre 2 osoby na 1000 zlotých + 100 zlotých za parkovanie, čo je na € približne 250 €. Celkom dosť, no boli sme veľmi spokojní a navyše sme objednávali asi 2 týždne pred odchodom, čo je relatívne neskoro. Narozdiel od Zemplínskej Šíravy, kde síce bolo luxusné wellness a chutné raňajky, no ráno som mala aj pocit prelomeného chrbta a len s ťažkosťami som vstala z postele a platili sme 30 €/noc/2 osoby (Hotel Chemes, objednávané na poslednú chvíľu) som tu vstala doružova vyspinkaná bez akýchkoľvek náznakov problémov s chrbátom.



Vedeli sme, že nás čaká ťažká cesta - cca 900 km autom po poľských diaľniciach a celý ten priebeh som nejak predpovedala, keď som povedala: "tak, a teraz zažijeme poľských kamionistov na domácej pôde." Diaľnice boli preplnené v pondelok, hoci sme vyrazili z domu o 2:30 ráno, najhoršie to bolo okolo Krakowa a potom až hore pri Warszawe. Hoci som odjazdila necelých 300 km, bola som akoby v neustálom kŕči, oči som poriadne nezavrela ani keď som nešoférovala. Fakt to bolo miestami čosi šialené, najmä, keď sme predbiehali a do nášho pruhu sa začal tlačiť kamión, ktoré majú na diaľniciach zákaz predbiehania... Našťastie a s Božou pomocou sme zvládli cestu a s prestávkami a menšími zápchami nám trvala približne 12 hodín. 
Pokiaľ plánujete jazdiť na poľských diaľniciach, pripravte sa na mýtne brány. Cesta tam a späť nás vyšla cez celú krajinu dohromady na 100 zlotých, čo je cca 23 €.

A potom prišlo vytúžené more. Pre väčšinu z nás 4 to bolo "tenkrát poprvé". Naozaj, k moru, tomu ozajstnému som sa prvýkrát dostala v 27 rokoch a ako správna rybička som si ho aj patrične užila ;-) aj keď to bolo Baltské more na severe ;-) Aj keď nás predpovede počasia strašili, prvé tri dni bolo ukážkové počasie, hoci nebolo horúco, bez problémov sme vošli aj do mora, aj si zaplávali a aj nás trochu opálilo. Voda mala okolo 20 stupňov, vzduch približne 25 °C. Ideál ;-) Dalo sa normálne dýchať, nemala som pocit, že vypotím aj minuloročný príjem tekutín a zaspali sme bez problémov a bez zapnutej klímy ;-) Večer bolo síce chladnejšie a vyťahovali sme bundy a dlhšie nohavice, no celkovo sme si pláž užili ;-)














No neboli sme len na pláži :-) Prezreli sme si aj maják a mólo.












Mali sme na pláne aj trošku spoznať okolie, a tak sme sa vo štvrtok vybrali do Fromborku, rodiska Mikuláša Kopernika. Išli sme loďkou do Tolkmicka a odtiaľ autobusom do Fromborku. Celý výlet nás vyšiel na 60 zlotých / dve osoby = cca 14 € + nejaké vstupné, no kvôli množstvu turistov a nedostatku času sme išli len na jednu vežičku a potom na obed ;-) Spoznať ten Frombork aj z inej ako turistickej stránky ;-)

















No a, samozrejme, nemohli sme vynechať Gdansk. Tam sme cestovali klasickou medzimestskou dopravou a trvalo to cca 1,5 hodiny, keďže medzi Krynicou a Gdanskom je vo výstavbe nová cesta, boli tam isté obmedzenia a spiatočná cesta trvala ešte o čosi dlhšie. V Gdansku sme natrafili na trhy a znova veľmi veľa ľudí... ale to mesto má neuveriteľnú atmosféru. Síce sme boli len v centre, no zanechalo poriadny dojem ;-)












Hľadať cenovo dostupný obed (ak nechcete niečo do ruky a s tým chodiť po meste, ale normálne si sadnúť) je v centre veľkomesta ťažké. Už som pomaly odpadávala od únavy a hladu, keď sme natrafili na U7. Nápis pizza nás presvedčil, aby sme vošli dnu. A tak sme si v centre Gdansk objednali litrovú limonádu s mätou a citrónom a lososovú pizzu za necelých 12 € ;-) Bolo to veľmi chutné, príjemné prostredie, trošku si oddýchli aj naše labky, a navyše, cenovo prijateľné ;-)







V deň odchodu sme okrem odchodu domov mali na pláne ešte návštevu soľnej bane vo Wieliczke. Predvídavo sme vyrazili okolo 4:30 ráno, pretože keď sme konečne dorazili do Wielizcky (a to neboli zápchy) a zbadali sme ten rad, vedeli sme, že bude "sranda". A tak sme 3 hodiny čakali v rade, aby nám to rýchlejšie zbehlo sme hrali rôzne slovné hry (najdlhšie sme sa asi zabavili s hrou, pri ktorej musí nasledujúci hráč povedať slovo, ktoré sa začína posledným písmenkom predošlého slova, napr.: škola - auto - okno ...). Keď sme sa posunuli, vždy sme to takmer oslavovali. Toto bol úplne iný zážitok, aký som mala, keď sme do Wieliczky išli ešte z gymnázia po návšteve Oswiencimu. Vtedy nás brali hneď ku dverám a vôbec sme nečakali. No bol víkend a očividne si to všetci Poliaci a turisti v Poľsku namierili práve tam, kde aj my. Skúšku trpezlivosti sme zvládli a potom nasledovala takmer 2 hodinová ukážková prehliadka ;-) Vstupné pre 2 osoby s foťákom v poľskom jazyku nás vyšlo na takmer 30 € a bola to za celý výlet jediná prevádzka, ktorá pri platbe kartou mala možnosť platbu v inej mene ako zlotý, a tým pádom bola platba ušetrená od poplatku za spracovanie v inej mene ako €.
















Schválne - kto si všimne chybu na tomto obraze? :-)




Okrem toho všetkého čo uvidíte je prehliadka veľmi dobrá aj ako liečebná terapia - po celú tú dobu dýchate vzduch so soľou, čo ľuďom ako ja - trpiacim chronickou nádchou - neuveriteľne pomáha. Celý ten pobyt na môj nos pôsobil priaznivo, nielen soľná baňa ;-)

Občas mám pocit, že Poľsko je ako krajina na dovolenku v našich končinách trošku podceňovaná a pritom tam je čo objavovať ;-) A relatívne cenovo dostupne. Celý tento výlet (doprava, ubytovanie, strava, vstupné a všelijaké somarinky, čo sme pokúpili) nás vyšiel na cca 600 € / dvoch, čo by sme na juhu asi nedosiahli.

Ak teda rozmýšľate, kam zájsť budúci rok na dovolenku, skúste sa pozrieť na Krynicu Morsku alebo aj polostrov Hel k našim susedom ;-)

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

BB

O BB sa už toho popísalo a dalo by sa povedať, že už začínajú byť totálne out. Ja mám však svoje dve obľúbené BB-čka. Tým jedným je BB puding. Výborný, chutný puding, jednoducho klasika :-) foto - archív autorky. Všetky práva vyhradené! Tým druhým je moje najnovšie BB: foto - archív autorky. Všetky práva vyhradené!

Prerábka

Keď sme sa pred skoro 8 rokmi nasťahovali do nášho bytu, vedela som, že pár vecí časom budem chcieť meniť. Najviac ma "žrala" kuchynská linka, ktorá bola veľká a zároveň tam bolo málo priestoru. O nej som rozprávala pár rokov. Až kým sme sa konečne minulý rok dokopali k prerábke. A pravdupovediac, netušila som, do čoho vlastne ideme.

10 rokov

16. 8. 2010, deň, keď som sa rozhodla spojiť svoje dve záľuby - kozmetiku a písanie. Nemyslím si, že som v niektorej z týchto oblastí vynikala, len ma to jednoducho bavilo. A baví ma to doteraz. Už 10 rokov. A chcela by som to pekné výročie osláviť s vami! Bez vás by to totiž ani nefungovalo, ale ani nebolo ono. A preto už takto na začiatku - ďakujem, že tu so mnou ste.